I ännu ett avslöjande om Google medger en av företagets anställda inför dold kamera att man inför det amerikanska presidentvalet i november manipulerat sökmotorn för att ge Demokraternas kandidat Kamala Harris en fördel.

Det är James O’Keefe, tidigare vid Project Veritas och numera sitt egna O’Keefe Media Group, som avslöjar Googles ambitioner. Under ett möte mellan den wallraffande journalisten och Googles tillväxtstrateg Dakota Leazer erkänner man att sökjätten ”definitivt koordinerar” med Harris-kampanjen.

Leazer uppger också att Google har manipulerat sina sökmotorannonser för att stödja Kamala Harris kampanj.

– Google marknadsförde i huvudsak genom sin annonsretorik som var mycket pro-Kamala, säger Leazer i videon.

– Annonserna verkade länka till legitima nyhetssajter. Så det verkade som om det var en annons från PBS, men det var verkligen en annons för Kamala-kampanjen.

LÄS ÄVEN: Visselblåsare: Kamala Harris fick frågorna före debatten

Enligt Leazer använder Google sin algoritm för att bestämma vilken politisk sida som sannolikt är mer ”rädda” vilket hjälper företaget att tjäna extra pengar.

Under de senaste veckorna har Google anklagats för att utesluta det första mordförsöket på Donald Trump från dess autokomplettering och gynna artiklar som stödjer Harris.