Den svenska elbilstillverkaren Polestar stoppas från att sälja nya bilar i USA från och med 2027 års modellprogram. Beslutet kommer sedan USA:s handelsdepartement nekat bolaget det särskilda tillstånd som krävs enligt landets nya regler för uppkopplade fordon.
Åtgärden innebär ett hårt slag mot Göteborgsbaserade Polestar, som trots sin svenska profil kontrolleras av den kinesiska fordonskoncernen Geely. Amerikanska myndigheter bedömer att bolaget inte uppfyller de krav som ställs för att få sälja fordon med mjukvara och uppkopplade system med kopplingar till Kina.
Bakgrunden är den så kallade ”Connected Vehicle Rule”, ett regelverk som syftar till att hindra fordon med kinesisk eller rysk teknik för kommunikation och uppkoppling från att säljas på den amerikanska marknaden. Myndigheterna menar att tekniken kan innebära risker för nationell säkerhet genom exempelvis datainsamling via GPS, mobiluppkoppling, Bluetooth, Wi-Fi och andra uppkopplade funktioner.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
LÄS ÄVEN: Volvo överger mål om 100 procent elektriskt
Regelverket färdigställdes under den tidigare Biden-administrationen men tillämpas nu av den nuvarande amerikanska regeringen. Förbudet gäller från 2027 års modellår och omfattar biltillverkare som inte beviljas undantag.
Trots att både Polestar och Volvo ingår i Geely-koncernen behandlades bolagen olika.
Volvo beviljades tidigare under året tillstånd att fortsätta sälja sina bilar i USA efter att ha visat hur företaget uppfyller de amerikanska säkerhetskraven. Polestar fick däremot avslag på sin ansökan och tvingas därför lämna den amerikanska marknaden för nya modeller.
Befintliga bilar påverkas inte
Beslutet innebär inte att Polestar omedelbart försvinner från USA. Företaget kommer att fortsätta sälja kvarvarande lager av modellerna Polestar 3 och Polestar 4 samt erbjuda service och reservdelar till befintliga kunder. Däremot stoppas lanseringen av framtida modeller på den amerikanska marknaden så länge regelverket består.
Även modeller som delvis tillverkas i USA påverkas. Polestar 3 byggs bland annat i South Carolina men myndigheterna har bedömt att kopplingarna till kinesisk mjukvara väger tyngre än produktionsplatsen.

Europa blir företagets viktigaste marknad
Polestar har meddelat att bolaget nu avser att lägga större fokus på Europa där merparten av försäljningen redan sker. Företagets ledning har tidigare pekat ut den europeiska marknaden som den främsta tillväxtmotorn framöver och planerar dessutom att bygga den kommande modellen Polestar 7 i Europa.
USA har de senaste åren stått för en relativt liten del av Polestars globala försäljning men marknaden har samtidigt haft stor strategisk betydelse för företagets internationella expansion.
Del av en bredare amerikansk strategi
Polestars stopp är det hittills mest uppmärksammade exemplet på hur USA skärper sin linje mot kinesiskt inflytande inom fordonsindustrin. Förutom höjda tullar på kinesiska elbilar har amerikanska myndigheter infört omfattande regler som begränsar användningen av kinesisk mjukvara och elektronik i framtidens uppkopplade fordon.
Syftet är enligt USA att minska risken för att utländska aktörer ska kunna samla in känslig information genom moderna bilarsom i allt högre grad fungerar som internetanslutna datorer på hjul.
LÄS ÄVEN: Volvo-topp spår ljus framtid för förbränningsmotorer





