Många av dem som fortfarande tittar på traditionell tv och utsätts för de allt längre reklamavbrotten har inte undgått att märka att nästan varje gång tycks reklammakarna känna sig nödgade att låta svarta representera den genomsnittliga svenska familjen. Dessutom har man ofta en speciell preferens för just en vit kvinna och en svart man. Liknande mönster finns även i andra jämförbara länder och nu har man undersökt fenomenet.

Den kraftigt överdrivna politiska korrektheten i såväl reklam som filmer och serier – och när man till och med börjat med ren historierevisionism – har lett till att många börjat ifrågasätta det som allt mindre upplevs som underhållning och mer som propaganda.

LÄS ÄVEN: Massuppsägningar av Netflix-abonnemang efter Musks uppmaning

Annonsörer överrepresenterar svarta människor i tv-reklam medan pensionärer och funktionshindrade glöms bort, visar ny brittisk forskning. I Channel 4:s studie Mirror on the Industry upptäckte man att trots att den så kallade mångfalden i reklamfilmer förbättras så är det vissa minoriteter som förekommer desto mer sällan. 

I analysen av byrån Tapestry granskades de 500 mest visade reklamfilmerna på alla kanaler under två fyraveckorsperioder. Den fann att mer än hälften av reklamfilmerna föreställde svarta personer. Enligt den brittiska folkräkningen 2021 är fyra procent av befolkningen i England och Wales svarta.

LÄS ÄVEN: Libanes spelar svensk kung i ny film

Representationen av funktionshindrade, äldre och gravida personer släpar samtidigt efter jämfört med för svarta, och funktionshindrade ingick endast i fyra procent av de undersökta tv-reklamerna trots att de utgjorde nästan 18 procent av befolkningen.

Pensionärer och gravida

Dessutom förekom pensionärer i åldern 70 år och äldre endast i två procent av de 500 mest populära reklamfilmerna. Gravida kvinnor fanns med i bara 0,1 procent. Personer kategoriserade som HBTQIA+ dök upp i två procent av annonserna, vilket är under de tre procent av befolkningen de utgör.

LÄS ÄVEN: Reklamkampanj för jeans med vit kvinna upprör: ”Rasism”

Personer med sydasiatisk bakgrund utgör åtta procent av befolkningen men förekommer i 17 procent av annonserna. Östasiater står för en procent av befolkningen och förekommer i elva procent av annonserna.

Foto: Pixabay

Uppmanas till självrannsakan

Jack Thorne, skaparen av Netflix-serien Adolescence, har uppmanat reklamchefer till självrannsakan efter studien. Thorne, som är autistisk, är en förespråkare för att göra brittisk tv mer tillgänglig för personer med funktionsnedsättning.

LÄS ÄVEN: Ikeas nya islamiseringskampanj – normaliserar beslöjad 11-åring

– Det är en enorm skam att reklambranschen inte ser vad programbolagen gör, säger han.

– Jag hoppas att dessa siffror har en inverkan och leder dem till lite självrannsakan.

LÄS ÄVEN: Kritik mot pk-reklam avfärdas av vd: ”Vi kan vara utan de konsumenterna”

Samtidigt har hans egen serie anklagats för att förvanska verkligheten då man använde en vit pojke i huvudrollen för ett fall som i själva verket handlade om en svart pojke.

Vad tycker du?

LÄS ÄVEN: Netflix-serien som gör en svart mördare vit ska nu visas i skolor