Det har blivit allt mer acceptabelt och populärt att utöva olika sportgrenar och spel över nätet. Nu för tiden kan man både spela poker, fotboll och tennis digitalt, tillsammans med andra spelare från hela världen. Digitaliseringen har öppnat upp sport och spelvärlden för riktigt många människor, och tagit bort geografiska barriärer som för några länge varit ett hinder. I takt med att tekniken utvecklas och efterfrågan blir allt större, så finns allt större framtidsmöjligheter på just denna marknad. Men vad innebär denna snabba digitalisering av fysiska aktiviteter för oss, och vilka för- och nackdelar för det med sig?
Större efterfrågan på online aktiviteter
Ta e-sport till exempel, en sport som faktiskt har funnits sedan 80-talet och som har ökat i popularitet något enormt bara under de senaste två åren. Faktiskt har intresset blivit så stort att Olympiska Spelen i år kommer att inkludera olika e-sporter. Den snabba ökningen av e-sportutövare och gamers tros delvis kunna bero på pandemin som helt enkelt resulterat i mer tid hemma. I takt med ökad efterfrågan blir även marknaden för online spel större, och online casinon som Storspelare.se som erbjuder spel som slots, poker och andra bordsspel får allt fler användare. I Sverige har vi lagar och krav som måste uppfyllas när det kommer till spelmarknaden på nätet, både för spelbolagen själva och för de som spelar. I 2019 trädde en ny spellag i kraft, som innebär att alla spelbolag i Sverige som erbjuder tjänster till svenska kunder ska ansöka om en så kallad spellicens. Dessa regleringar gör det tryggare för både kunder och företag att roa sig på nätet.
För och nackdelar med digitalisering av fysiska aktiviteter
Digitalisering av sporter och spel kan kännas främmande för väldigt många, kanske speciellt de som själva utövar fysiska sporter eller spelar fysiska spel. Men vi lever i en förändringens tid, och teknikens utveckling går i raketfart, minst sagt. Att allt fler aktiviteter blir digitaliserade har förstås sina fördelar. När olika tävlingar och evenemang arrangeras online så spar vi nämligen på miljön, i och med att vi reser mindre och därmed konsumerar mindre när det kommer till bland annat transport. Att arrangera diverse aktiviteter och evenemang online är dessutom betydligt billigare för arrangörerna, eftersom lokalkostnaderna och personalkostnaderna går ner väsentligt. Många menar att det helt enkelt finns fler möjligheter online, i och med att den digitala världen inte har samma begränsningar när det kommer till exempelvis geografiska placeringar och ekonomi.
Det finns förstås även nackdelar med att fysiska aktiviteter, som sporter och spel, blir allt mer digitaliserade. Några exempel är att det har konsekvenser för den sociala aspekten, samt att det på sikt kan bidra till att vi rör oss mindre och blir allt mer stillasittande. Det är dessutom väldigt viktigt att tekniken och uppkopplingen fungerar som den ska, eftersom det ju är a och o när vi talar om digitaliseringen av sporter och spel.
Hittills har vi bara fått ett smakprov på hur allt fler aktiviteter, sporter och spel förflyttas från fysiskt till digitalt, tillsammans med andra framtidstrender som användandet av robotar, AI, VR – utvecklingar som vi tror är här för att stanna.