Han är i dag programdirektör på SVT och har tidigare varit programchef för lokala nyheter och nyheter på minoritetsspråk. Nu lämnar Michael Österlund statstelevisionen för att gå till LO Mediehus.

LO Mediehus AB är ett mediebolag som ägs av LO och sex fackförbund. Bolaget ger ut tidningen Arbetet och sex fackliga medlemstidningar, bland andra Elektrikern, Kommunalarbetaren och Sekotidningen.

På SVT har Österlund arbetat i 28 år. Tidigare har han också varit nyhetschef på Ekot i Stockholm och biträdande programdirektör på Sveriges Radio.

LÄS ÄVEN: SVT:s tidigare ”klimatkorrespondent” hyllas av S – får 100 000

­– Det är i dagarna 28 år sedan jag för första gången satte foten på en redaktion inom public service. Jag har älskat varje sekund och är mycket tacksam för de möjligheter till utveckling som har erbjudits inom SVT. Jag vill också rikta ett stort tack till alla skickliga och engagerade medarbetare på SVT som jag har haft förmånen att samarbeta med de senaste åren. Er kunskap och ert engagemang är i världsklass, säger Michael Österlund.

Enligt Österlund är han imponerad av det starka journalistiska arbete som görs i LO Mediehus.

SVT:s vd Ann Lagercrantz. Bild: Faksimil SVT.

– Michael Österlund är en av de skickligaste förändringsledare jag jobbat med. Han är djupt förankrad i publicistiken och har gjort bestående avtryck i flera roller på SVT. Han skapade trygghet och riktning som lokal programchef och bidrog till språng både för att förbättra SVT:s beredskapsarbete och nu senast till att modernisera styrningen av programarbetet. Han har också varit avgörande för den strategiska prioritering som gjorts när programkostnaderna sänkts. Nu när Michael väljer att sluta önskar jag honom all lycka till och gratulerar LO Mediehus till rekryteringen, säger SVT:s vd Anne Lagercrantz.

Efter avgången blir Eva Beckman ensam ansvarig direktör för SVT:s programutbud.

– Jag är väldigt glad och stolt över att vi lyckats rekrytera Michael till LO Mediehus. Michael har en lång erfarenhet både som journalist och som chef, säger styrelseordförande Elisabeth Brandt Ygeman.

Michael Österlund tillträder posten som vd för LO Mediehus i november. Han efterträder Unn Edberg som haft posten sedan 2024.

LÄS ÄVEN: SVT:s vd hyllar public service – vill ha ”gemensam verklighet”