Forskare på University of Southampton vill avliva myten om att elbilar skulle vara utsläppsfria. Partiklarna de släpper ut kan i många fall vara giftigare än avgaser från dieselbilar.
Det är mikroskopiska partiklar som släpps ut från flera vanliga typer av bromsbelägg på elbilar som pekas ut i studien.
– Denna forskning har viktiga konsekvenser för hälsan och framtida politik. När vi byter från diesel- och bensindrivna bilar till elfordon kommer utsläppen av icke-avgaspartiklar att finnas kvar. Icke-avgasutsläppen kan öka med tiden på grund av att elfordon är tyngre än fordon med förbränningsmotorer och skapar större friktion, säger professor Matthew Loxham vid University of Southampton.
LÄS ÄVEN: Professor i blåsväder – var för ärlig om elbilars miljöpåverkan
Vanliga absestfria bromsbelägg har en högre koncentration av koppar och enligt studien kan partiklar från bromsslitage störa cellerna mer än partiklar från dieselavgaser.
Medan det görs stora ansträngningar för att få ned partikelutsläppen från motorer saknas regleringar för bromsar.
Skärpta lagar
Forskarteamet på University of Southampton pekar ut partiklar från andra källor än avgaser som ett större problem än avgaser.
Deras slutsats är att det inte räcker med att byta till elbil för att tro att man blivit av med farliga partikelutsläpp, i stället kan dessa öka då allt fler byter till tyngre elbilar. Man efterlyser skärpt lagstiftning över hur mycket fordon får släppa ut från bromsar, däck och vägslitage.
LÄS ÄVEN: Elbilar i stort räckviddstest – så långt kom de bästa och sämsta märkena