I Sundsvall anlitas ett taxibolag för både färdtjänsten och skolskjutsen. Det fungerar dock inte speciellt bra då det förekommer språkproblem och efter att problemen uppmärksammats lovar kommunen att agera.
Det är Taxi Drakstaden som orsakat problem för kommuninvånarna. I ett uppmärksammat fall ringde pappan med en elev med ADHD och autistiska drag företaget för att förklara att det är viktigt att de håller tiden, med resultatet att chauffören kom tillbaka och skällde ut honom inför sonen.
– Dom kan ju inte språket och då blir det missförstånd. Jag är 100 procent på att det är det som det beror på, säger han till statsradion.
Sonen reagerade starkt på händelsen och vill efter det inträffade inte åka med chauffören något mer, men några sådana garantier har man inte fått.
LÄS ÄVEN: SD-krav på språkkunskaper i äldreomsorgen sågas av S
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
– Jag vill ha en ursäkt. Så här gör man inte, säger han.
På kommunen säger Maria Cederberg, verksamhetschef vid barn- och utbildningsförvaltningen, att man är ”jättebekymrade” och att ”så här ska det ju inte vara”.
– Det här kommer vi ta och utreda rejält, säger hon.
Kommunen lovar bättring
Det var efter att delar av växeln flyttade utomlands som problemen med bokningar uppstod. Enligt Peter Tjernberg, representant för funktionshinderrörelsen i Sundsvall, händer det att bilar blir sena eller inte dyker upp alls.
Samma dag som statsradions inslag sändes gick Sundsvalls kommun ut med ett meddelande på sin hemsida. Där heter det att man ser allvarligt på de uppgifter som framkommit och vill uttrycka sin förståelse för den frustration och oro som flera invånare har upplevt i kontakten med leverantörens växel och vid genomförandet av resor.
LÄS ÄVEN: DO: Språkkrav för uppehållstillstånd är för mycket begärt
Särskilt bekymmersamt konstaterar man det varit att personer som är beroende av färdtjänst har haft svårigheter att kommunicera med växelpersonalen.
”Vi beklagar djupt att detta har påverkat tryggheten och tillgängligheten i en samhällsviktig tjänst”, skriver kommunen.
Dialog
Efter det inträffade ska Sundsvalls kommun ha inlett en dialog med Taxi Drakstaden och kommer att se närmare på de upplevelser och problem som lyfts fram. Målet sägs vara att säkerställa att alla som använder färdtjänst och skolskjuts ska kunna känna sig trygga, förstådda och bemötta med respekt.
”Vi kommer att vidta nödvändiga åtgärder för att förbättra kvaliteten i tjänsten och säkerställa att kommunikationen fungerar på ett sätt som är tillgängligt för alla”, försäkrar kommunen.
LÄS ÄVEN: SVT kritiseras för obegriplig invandrarsvenska – Svaret: ”Har rätt till sitt eget språk”