I samband med American Eagle Outfitters höstkampanj har klädföretaget anlitat skådespelerskan Sydney Sweeney. Reklamkampanjen har av vissa tolkats som slutet för woke, den mest extrema formen av politisk korrekthet – något som har rört upp känslorna rejält i pk-kretsar.

Innan politiskt korrekthet tog över reklambranschen brukade modellerna vara någorlunda attraktiva och smala, och till och med vita kunde förekomma. När woke har tagit död glädjen i bransch efter bransch överger alltfler företag den destruktiva och olönsamma inriktningen.

Ett av de företag som nu normaliserar sin reklam är American Eagle Outfitters. Inför hösten har man lanserat en kampanj med skådespelerskan Sydney Sweeney, som är både vit och icke-överviktig – något av en sensation i sig i en kontext som reklambranschen.

LÄS ÄVEN: Försäljningen rasar efter Jaguars pk-reklam

Kampanjens slogan är ”Sydney Sweeney has great jeans” (Sydney Sweeney har fantastiska jeans). ”Jeans” låter som ”genes” (gener) och i en reklamfilm står hon framför en poster där man leker med orden och det står ”Sydney Sweeney has great genes”, och ”genes” stryks över och ersätts med ”jeans”.

Detta har fått vissa att anklaga företaget och kampanjen för rasistiska undertoner och för att främja rashygien, vit överlägsenhet och nazistpropaganda.

– Gener går i arv från föräldrar till avkomma, och avgör ofta egenskaper som hårfärg, personlighet och till och med ögonfärg, säger Sweeney i en reklamfilm innan kameran panorerar upp mot hennes blå ögon.

– Mina jeans är blå.

Doneras till ideell grupp

Kampanjen gäller American Eagles nya höstkollektion med en jeansjacka i begränsad upplaga och ”The Sydney Jean”, skapad i samarbete med Sweeney. Jeansen har ett fjärilsmotiv som representerar medvetenhet om våld i hemmet och alla intäkter från försäljningen kommer att doneras till Crisis Text Line, en ideell organisation som erbjuder gratis psykiskt stöd dygnet runt, alla dagar i veckan.

LÄS ÄVEN: Netflix rensar bland personal – överger woke-kulturen

Medan politiskt korrekta rasar finns det andra som tycker att kritiken av reklamkampanjen är överdriven. Vissa ser också annonsens politiska underton som ett slut på marknadsföring som är alltför woke.

Kritiken tycks dock ha påverkat företaget då man inte lagt upp några nya bilder med Sydney Sweeney på märkets kanaler på sociala medier. I stället har man ersatt henne med en person som är mörkare, vilket fått många att kritisera American Eagle för att utföra skademinimering.

Vad tycker du?

LÄS ÄVEN: Ekeroth: ”Ett skifte inom woke-ismen?”