Om Miljöpartiet ingår i en regering med S-ledaren Magdalena Andersson efter nästa val väntar hårda krav på höjda bränslepriser – och en rad andra skattehöjningar – i partiets strävan att ”rädda planeten”. ”Klimatförändringarna utgör ett existentiellt hot”, menar partiet i ett nytt utspel för att motivera skattehöjningarna.
Det framgår av partiets budgetmotion att en höjd koldioxidskatt på bensin och diesel är en central del av deras politik inför valet nästa år.
LÄS ÄVEN: Så mycket sparar familjer med Tidöregeringen
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Miljöpartiets språkrör Amanda Lind vill se en prishöjning vid pump på omkring 2,2 kronor per liter från 2026. Då ingår även en höjd reduktionsplikt igen.
Samtidigt publicerade partiet på fredagen en debattartikel i Dagens Industri där ledningen alarmistiskt framhåller att den så kallade försämringen av klimatarbetet och missade klimatmål är en direkt följd av Tidöregeringens politik.
LÄS ÄVEN: Miljöpartiet: Putin jublar när Åkesson förnekar klimatkrisen
Vidare ser Miljöpartiet det som förfärligt att skatten på fossila drivmedel har sänkts och att det inte finns något intresse av att använda skattebetalarnas pengar på nya gröna fantasiprojekt.
LÄS ÄVEN: Miljöpartiet: Staten måste rädda Northvolt
Den negativa utvecklingen är en direkt konsekvens av regeringens politik. Tidöpartierna har sänkt skatten på fossila drivmedel med ofattbara 57 miljarder och tagit bort stöd till såväl elbilar som kollektivtrafik och havsbaserad vindkraft. Gröna industrisatsningar har stoppats eller skjutits på framtiden. Flera expertorgan har sågat regeringens klimatpolitik. Andelen väljare som är nöjda med regeringens klimatarbete är nära noll.
Nu försöker Tidöpartierna sätta bilden av att det är omöjligt att nå klimatmålen med mindre än att hela samhället stängs ner. Nyligen sa finansministern att det skulle krävas att ”varenda bil i Sverige stängs av” för att nå EU:s mål. Det stämmer inte.
– Miljöpartiets debattartikel i DI 3/10-2025
Elbilar ska ta över på landet
Miljöpartiet föreslår en ”grön politik” för att nå Sveriges klimatmål genom fyra huvudåtgärder. För det första vill partiet låta fossilbolagen bidra till omställningen genom höjda klimatkrav på drivmedel och en ökad koldioxidskatt på bensin och diesel, där intäkterna ska användas till en transportpeng för hushåll i lands- och glesbygd.
Pengen ska gå till stöd för elbilsleasing på landsbygden – trots att det är tveksamt om elbilar fungerar pålitligt under vintertid.
– Vi gröna vet att det går att göra en rättvis omställning, sa Amanda Lind vid en pressträff enligt TT.

De föreslår även ett Sverigekort i kollektivtrafiken med maxtaxa på 499 kronor i månaden, för att kraftigt sänka reskostnaderna – i hopp om att få fler att välja bort bilen, trots att kollektivtrafiken på många håll fortfarande är begränsad och opålitlig.
Slutligen vill partiet kraftigt stärka Klimatklivet med 2,5 miljarder kronor extra under 2026 för att stötta investeringar som minskar utsläppen inom bland annat jordbruk och transportsektorn.
”Existentiellt hot”
Deras så kallade klimatoffensiv finansieras till stor del genom lån – närmare bestämt 67 miljarder kronor – men även via skattehöjningar. Partiet har listat åtgärder som flygskatt, bankskatt, inget jobbskatteavdrag, nej till sänkta arbetsgivaravgifter för unga och höjd inkomstskatt för höginkomsttagare – åtgärder man menar ska bidra till att lösa ”klimatkrisen”.
Enligt Miljöpartiet utgör nämligen den rådande situationen ”ett existentiellt hot”.
Klimatförändringarna utgör ett existentiellt hot och Sverige har allt att vinna på en snabb och rättvis omställning.
Sverige kan och måste klara klimatmålen – och med Miljöpartiets politik är det fullt möjligt.– Miljöpartiets debattartikel i DI 3/10-2025
LÄS ÄVEN: Västsvensk MP-politiker åtalas – tvättade pengar för Gaza