Efter en uppmärksammad och utdragen försäljningsprocess står det nu klart att Västrabokyrkan i Växjö får en ny ägare. Kyrkan säljs till den rumänsk-ortodoxa församlingen i Växjö, trots att två muslimska föreningar tidigare lade betydligt högre bud på fastigheten.
Försäljningen har väckt debatt sedan det blev känt att de högsta buden – omkring tolv miljoner kronor – kom från två muslimska föreningar. EFS-föreningen i Växjö, som äger kyrkan tillsammans med Växjö pastorat, valde dock att tacka nej.
Västrabokyrkan lades ut till försäljning i slutet av 2024 efter att EFS redan tre år tidigare flyttat sin verksamhet till Högstorps kyrka. Kyrkobyggnaden hade dessförinnan avsakraliserats och kunde därför säljas för annan användning.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
När budgivningen avslutades stod det klart att de två högsta anbuden kom från Bosniska islamiska samfundet i Växjö och Växjö muslimska samfund. EFS-föreningen meddelade dock att man redan innan försäljningen beslutat att kyrkan, om möjligt, skulle fortsätta användas för kristen verksamhet.
LÄS ÄVEN: Präst vill köpa Växjökyrka – men Svenska kyrkan vill den blir moské
Beslutet ledde till en konflikt med Växjö pastorat, som ansvarade för försäljningsprocessen. Pastoratet ansåg inledningsvis att fastigheten borde säljas till högstbjudande medan EFS hänvisade till sin rätt som fastighetsägare att själv avgöra vem man ville sälja till.
Efter diskussioner beslutade kyrkorådets arbetsutskott i slutet av januari 2025 att gå EFS till mötes och slå fast att föreningen inte behövde sälja till de muslimska budgivarna. Kort därefter drog pastoratet också tillbaka ett tidigare hot om att minska sitt ekonomiska stöd till EFS-föreningen på grund av försäljningen.

Köpeskillingen blev lägre
Den färdiga affären innebär att EFS-föreningen och Växjö pastorat totalt får 9,1 miljoner kronor för fastigheten. Samtidigt har en avstyckad del med gräsmatta och parkeringsplats sålts separat för 1,6 miljoner kronor.
Den rumänsk-ortodoxa församlingen har betalat 7,5 miljoner kronor för själva kyrkobyggnaden.
– Vi har hela tiden haft ett väldigt gott samarbete med Rumänsk-ortodoxa församlingen som har hyrt Västrabokyrkan under tiden, säger Barbro Tyrberg, ordförande i EFS-föreningen, till Kyrkans tidning.
LÄS ÄVEN: Chocksiffror: 4200% ökning av moskéer i Sverige – på mindre än 25 år
Församlingens präst, Laurențiu Drăghicenoiu, berättar att den rumänska staten har beviljat bidrag som täcker omkring 95 procent av kostnaden för kyrkköpet. Han förklarar att Rumänien sedan länge har en tradition av att stödja rumänsk-ortodoxa församlingar utanför landets gränser.
– Det har följt med in i den moderna lagstiftningen och är i dag ett statligt uppdrag. Och det handlar inte om enskilda fall, utan många får hjälp på det här sättet. Eftersom en stor majoritet av den rumänska befolkningen är ortodoxa kristna, är kyrkan ofta först med att organisera sig och ge stöd till rumänska grupper utomlands.
Enligt prästen har arbetet varit ovanligt omfattande eftersom församlingen är den första i norra Europa som beviljats statligt stöd från Rumänien specifikt för att köpa en kyrkobyggnad.
Letat efter egen kyrka sedan 2008
Den rumänsk-ortodoxa församlingen grundades i Växjö 2008 och har sedan dess sökt en permanent kyrkolokal. En egen kyrka väntas ge församlingen möjlighet att utveckla och utöka sin verksamhet.
För EFS innebär affären slutpunkten på en process som pågått under lång tid.
– Nu har det blivit bra, men flytten var väldigt jobbig för oerhört många människor och att byggnaden ändå kan fortsätta användas i kristen regi tycker många är fantastiskt, säger Barbro Tyrberg.





