Liksom på riksnivå röstar Norrköpings män och kvinnor helt olika. På uppdrag av Norrköpings Tidningar har Novus undersökt hur kommunens invånare skulle rösta vid ett kommunalval i dag.
Norrköping styrs idag av Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Centerpartiet. Den så kallade Kvartetten tog över efter att den tidigare koalitionen, Borgerlig samverkan bestående av M, KD och L med stöd av SD, sprack 2024.
Fick kvinnorna bestämma skulle Socialdemokraterna få fortsätta styra kommunen och få 43 procent av rösterna. Om männen fick bestämma skulle det i stället vara M och SD som fick flest röster.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Just Sverigedemokraterna får bara hälften så stort stöd bland kvinnorna som hos männen – tolv respektive 26 procent.
LÄS ÄVEN: Gapet mellan hur könen röstar växer
– Vi har en del stora strukturfrågor som kanske inte lockar kvinnor. Vi hoppas att vårt trygghetspaket ska locka fler kvinnor till att rösta på oss, där har vi till exempel jobbat för att kvinnor ska kunna gå hem ensamma sena kvällar och nätter genom att kunna stanna mellan två busshållplatser, säger Christopher Jarnvall (SD). till NT.
Jarnvall konstaterar att män och kvinnor tänker olika.

Olika fokus
Medan kvinnorna rankar saker som sjukvård, skola, äldreomsorg och barnomsorg högst fokuserar männen mer på lag och ordning, invandring och integration, kommunens ekonomi, skatter och energipolitik.
En av kommuninvånarna NT har talat med är Sairan Nygren.
– Jag tror det handlar mycket om vad man vill ha ut av samhället. Män är logiskt tänkande och vill ha klartext. Kvinnor är engagerade på ett annat sätt, bryr sig mer om kollektivet och prioriterar välfärdsfrågor.
Vad tycker du?
LÄS ÄVEN: Mätning: MP-kvinnor minst toleranta med partners åsikter





