I 2025 års redovisning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafiken föreslår Trafikverket att man utreder bland annat en promillegräns för cyklister.
I takt med att elsparkcyklar blivit allt mer populära och förekommande på vägarna har också antalet olyckor med dem ökat. Kritik har kommit från Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, mot att Transportstyrelsen är alltför passiva.
Till Drugnews uppger Transportstyrelsen att det redan i dag är så att fordon inte får framföras av den som är påverkad av alkohol eller andra ämnen och därmed inte kan köra på ett tryggt sätt – något som även omfattar elsparkcyklar.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
LÄS ÄVEN: Amerikanerna överger alkoholen
Samtidigt påpekar myndigheten att det är svårt att jämföra olika länders trafikregler avseende elsparkcyklar då det finns olika tekniska krav för saker som hastighet, motoreffekt och vikt.
2024 var det fyra personer som omkom på elsparkcykel, vilket är lika många som året innan. Transportstyrelsen säger sig följa utvecklingen av cykel- och elsparkcykelolyckor för att samla kunskap inför eventuella regelförändringar.

Enda fordonet som inte omfattas
På Trafikverket menar man dock att det kan behövas ytterligare åtgärder för att komma åt de ökande olyckorna, inklusive med elsparkcyklar. Myndigheten föreslår att ett utvidgat lagkrav på cykelhjälm, ett ålderskrav för olika typer av eldrivna cyklar samt en promillegräns för cyklister ska utredas.
”Cykeln – både eldrivna och vanliga cyklar – är det enda fordonsslag, alla transportsätt inräknade, som inte omfattas av en promillegräns”, skriver Trafikverket i rapporten.
Vad tycker du?
LÄS ÄVEN: Undersökning: Den yrkesgruppen dricker mest alkohol