Finska staten måste betala motsvarande två miljoner kronor efter bordningen av fartyget Eagle S förra året. Det framgår av en färsk dom idag. Och de finska skattebetalarna kan komma att tvingas betala ytterligare hundratals miljoner för händelsen.
Det är på juldagen förra året som Estlink 2; en av två likströmskablar över Finska viken mellan Finland och Estland; går sönder. Oljetankfartyget Eagle S har precis passerat över kabeln när brottet uppstår, och det misstänks därför att det fartyget har något med den trasiga kabeln att göra.
Eagle S har samma morgon lämnat hamnstaden Ust-Luga i Ryssland. Den finska kustbevakningen möter upp fartyget ute på internationellt vatten, och eskorterar det till finskt territorialvatten.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
LÄS ÄVEN: Släpspår på havsbottnen säkrat efter misstänkt kabelattentat
Där bordas tankfartyget under spektakulära omständigheter av finska specialpoliser som firar ned sig till det från en helikopter.


Frias av finsk domstol
Tre av männen ombord på Eagle S, den georgiske kaptenen och fartygets två styrmän från Georgien respektive Indien, förs till det finska fastlandet där deras pass beslagtas och de beläggs med reseförbud. Fartyget tillåts flera månader senare lämna finskt vatten efter att en ny besättning flugits in.
LÄS ÄVEN: USA-tidning: Nato jagar sabotörer av havskablar – men hittar inga bevis
Utredningen visar att ankaret på Eagle S lossnat, släpats längs havsbottnen och därefter slitit av Estlink-kabeln. Det finns inga belägg för att fartygets besättning medvetet skadat elkabeln, däremot var befälen medvetna om att ankarets fastlåsningsmekanism var trasig, men underlät att åtgärda den.
I mitten av augusti väcker Finlands biträdande riksåklagare åtal mot de tre besättningsmännen; anklagade för grovt sabotage och störande av post- och teletrafik. De tre åtalade förnekar för det första brott, men menar dessutom att Finland saknar jurisdiktion då det eventuella brottet i sådana fall ägt rum på internationellt vatten.
Och det är en uppfattning som Helsingfors tingsrätt delar. Under fredagen meddelar domstolen att målet skrivs av på grund av bristande jurisdiktion. Eftersom åklagaren inte kunnat visa att det handlat om ett uppsåtligt sabotage, utan en form av sjöfartsolycka som avses i Förenta nationernas havsrättskonvention, så ska eventuell försummelse med fartygets utrustning antingen prövas av Cooköarna, där fartyget är registrerat, eller av domstol i besättningsmedlemmarnas hemländer.
Får betala miljoner
Ägarna av Estlink, vilket ytterst är de finska och estniska staterna, hade hoppats på ett rejält skadestånd på tiotals miljoner euro från Eagle S rederi Caravella FZ LLC. Nu blir det istället den finska staten som tvingas betala drygt två miljoner kronor för rederiets rättegångskostnader.
LÄS ÄVEN: Tyskland beslagtog fartyg med rysk olja för 450 miljoner
Men prislappen stannar inte där. Advokaten Herman Ljungberg, som är juridiskt ombud för Caravella FZ LLC, säger att hans klient har skadeståndskrav mot finska staten på tiotalts miljoner euro, alltså motsvarande hundratals miljoner svenska kronor. Anledningen är att Eagles S last tog skada av att hållas i finländskt vatten i flera månader.
Ljungberg anklagar dessutom finska staten för att ha ”kapat” Eagle S; en retorik som är identisk med den som Ryssland använder om västmakternas agerande mot fartyg på väg till och från landet. Eagle S har pekats ut som ett av hundratals fartyg i Rysslands så kallade ”skuggflotta”.
– Bordningen borde absolut utredas. Vi har redan i ett tidigare skede gjort en polisanmälan om bordningen, men den lämnades utan utredning, säger Herman Ljungberg till finska Yle.
LÄS ÄVEN: Rysk ilska när Estland beslagtar fartyg på väg till Ryssland