En kvinna i 20-årsåldern har dömts av hovrätten att betala närmare 720 000 kronor efter en omfattande vattenskada i sin hyreslägenhet i Kungälvs kommun.

Händelsen inträffade en tidig söndagsmorgon för nästan fem år sedan. Larmet kom från en vårdinrättning i samma fastighet där vatten började rinna från innertaket. När fastighetsägaren undersökte saken visade det sig att en lägenhet högre upp i huset hade drabbats av en omfattande översvämning.

I lägenheten bodde en då 22-årig kvinna. När personal från hyresvärden kom till platsen försökte kvinnans pappa redan begränsa skadorna med hjälp av egna avfuktare men stora mängder vatten hade redan orsakat betydande skador.

Kostnaderna för sanering och återställning uppgick enligt Hem & Hyra till omkring 330 000 kronor. Hyresvärden, genom ett förvaltningsbolag kopplat till fastighetskoncernen Balder, krävde kvinnan på ersättning. Hon motsatte sig dock kravet och fick stöd av sitt försäkringsbolag.

LÄS ÄVEN: Använde enorma mängder vatten – vräks

Kvinnan har uppgett att hon dagen före händelsen hade varit i Göteborg tillsammans med sina systrar. Efter att de kommit hem åt de pizza och gick enligt henne och lade sig sent på kvällen. Hon har sagt att hon inte drack alkohol under kvällen.

När hon vaknade tidigt på morgonen befann hon sig enligt egen utsago i duschen, sittande över golvbrunnen, medan vatten hade spridit sig i hela bostaden. Hon har hävdat att hon inte vet hur hon hamnade där.

Problem med sömngång

Under den första rättsprocessen i tingsrätten berättade kvinnan att hon tidigare haft problem med sömngång. En av hennes systrar stödde den uppgiften. Kvinnan uppgav också att hon efter händelsen sökt hjälp för sömnrelaterade problem samt att hon vid tidpunkten använde läkemedel som kan påverka sömnen.

Tingsrätten ansåg att hyresvärden inte kunde bevisa att kvinnan agerat vårdslöst. Eftersom det är den som kräver skadestånd som måste visa vad som inträffat friades hon från betalningsansvar. Domen överklagades dock och prövades därefter av hovrätten. Där hördes bland annat en fastighetsskötare som varit på plats kort efter översvämningen.

Foto: Sverigedemokraterna

Enligt fastighetsskötarens vittnesmål berättade kvinnan då att hon varit ute på stan kvällen före och att det möjligen hade blivit ”lite för mycket”. Han uppgav också att hon sagt att hon bestämt sig för att duscha när hon kom hem men sedan somnat i duschen. Fastighetsskötaren beskrev henne samtidigt som skamsen över det som hänt.

Kvinnan har bestridit den beskrivningen och menat att hon endast sagt att hon vaknat i duschen, inte att hon medvetet gått dit innan hon somnade. Hovrätten gjorde dock en annan bedömning än tingsrätten. Domstolen ansåg att kvinnans förklaringar var vaga och saknade stöd i utredningen. Samtidigt bedömdes fastighetsskötarens uppgifter som trovärdiga.

Vårdslöst agerande

Hovrätten kom därför fram till att kvinnan sannolikt själv ställt sig i duschen och därefter somnat. Enligt domstolen var skadan därmed inte en olyckshändelse utan en följd av vårdslöst agerande.

Kvinnan döms därför att ersätta skadorna på cirka 330 000 kronor. Hon ska dessutom betala motpartens rättegångskostnader i både tingsrätten och hovrätten, vilket innebär att det totala beloppet uppgår till närmare 720 000 kronor.

LÄS ÄVEN: Hyresgäster i mångkulturellt område kräver gratis vatten