På torsdagen tog klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) emot ett betänkande från den parlamentariska Miljömålsberedningen i vilken man föreslår en bibehållen ambitionsnivå för de svenska klimatmålen. Sverigedemokraterna hade dock helst velat skrota det så kallade transportmålet.
Utredningen föreslår en ny utformning för det svenska etappmålet om minskade växthusgaser till 2030. Syftet är att bibehålla klimatambitionen samtidigt som målet bättre överensstämmer med Sveriges åtagande inom EU och styr effektivt mot det långsiktiga klimatmålet till 2045.
Man föreslår också regler för hur kompletterande åtgärder ska bokföras, som ökade upptag av koldioxid i skog och mark, utsläppsminskningar som sker utanför Sveriges gränser samt avskiljning och lagring av koldioxid från förbränning av biobränslen.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
LÄS ÄVEN: SD säger ja till klimatmål – vill slippa ”bråk” med regeringen
Miljömålsberedningens förslag kommer nu att analyseras och beredas vidare inom regeringskansliet.

Ville slopa transportmålet
Transportmålet med en minskning på 70 procent fram till 2030 har Sverigedemokraterna varit ensamma om att vilja skrota.
– Vi ville ha en tydlighet kring att transportmålet ska bort. Vi ska inte ha orealistiska mål som politiken inte kan nå, säger SD:s miljöpolitiska talesperson Martin Kinnunen till statstelevisionen.
Enligt Kinnunen kan betänkandet ligga till grund för att ta bort transportmålet och påpekar samtidigt att regeringen inte kan lägga fram någon klimatpolitik till riksdagen som inte Sverigedemokraterna sagt ja till.
Vänsterpartiet och Miljöpartiet reserverade sig och ville att målet skulle slås fast ännu tydligare.

Målen
Det övergripande klimatmålet är att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045. Ett etappmål är att utsläppen 2030 bör vara 63 procent lägre än 1990 års nivå.
Ett annat etappmål är att utsläppen från inrikes transporter, exklusive inrikesflyg, ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010.
Pressträffen:





