Den 1 januari luckrades monopolet upp
I samband med att vi gick in på år 2019 ritades kartan om för den svenska spelmarknaden, vilket gjorde att statligt ägda Svenska Spel och ATG:s monopol försvagats. Massvis med utländska spelbolag får idag bedriva sin verksamhet på svensk mark, så länge de har svensk spellicens.
Behovet av jämförelsesajter
Redan i januari hade över 60 aktörer fått svensk spellicens sedan staten reglerade om spelsystemet. Vi kan räkna med att bra många fler spelbolag har tillkommit och fått tillåtelse att bedriva sin verksamhet här. Så vilket av alla dessa spelbolag väljer den nya spelaren? Mängden aktörer har lett till ett ökat behov av jämförelsesajter.
En traditionell jämförelsesajt likt Casinofeber.se kartlägger marknaden och hjälper läsaren att orientera sig i spellandskapet. De recenserar aktörer och tar upp vilka spelbolag som har bäst erbjudanden samt spelutbud. Men de tittar på fler kriterier än så, för oftast vill folk göra en så grundlig undersökning som möjligt av det spelbolag de överväger att vända sig till.
Många aktörer ligger steget före
Flera av spelbolagen som erbjuder betting och casinospel ligger i framkant med vassare erbjudanden. Ofta kommer de i form av bonusar och gratissnurr vid registrering. De ligger också steget före vad gäller tekniska lösningar.
Exempelvis kan vissa spelbolag ge sina kunder möjligheten att göra smidiga insättningar via bankappen Swish. En annan ny teknisk lösning många försöker etablera är registrering med e-legitimation, så att spelare slipper registrera sina person-och kontouppgifter.
De senaste åren har vi sett en otrolig ökning av reklam för spelbolag, från alla mediahåll. Vanligast är det med banners på hemsidor, men också med reklamsnuttar på TV och radio. ATG kommer förmodligen att använda sig av samtliga kanaler för att skylta med deras nya utbud. Men ifall de kan få med sig nya spelare på grund av deras casino-och sportbettingutbud återstår att se.